tirsdag den 3. december 2013

Hvordan påvirker jobbet som journalist privatlivet? Er det ikke svært at leve et almindeligt familieliv, når man ofte befinder sig i brændpunkterne?

Det kan ofte være meget svært. I denne omgang rejste jeg for eksempel til Haiti den 8. januar. Fra Haiti rejste jeg direkte videre til Tunesien. Herfra videre til Egypten. Så var jeg hjemme i Jerusalem hos familien i tre dage, hvorefter jeg blev sendt tilbage til Egypten igen. Så videre til Bahrain, og derfra til Libyen i to omgange. Nu er jeg lige kommet til Danmark, og hvis det går efter planen, kommer min kone herop i løbet af ugen, inden jeg bliver sendt ud igen. Så siden begyndelsen af januar har jeg indtil nu kun haft tre dage sammen med familien. Det er naturligvis et problem. Men jeg er en af de heldige udenrigskorrespondenter, der har en meget stærk og hårdfør familie, der accepterer, at det er betingelserne. Det er en Guds gave. Uden dem, ville jeg slet ikke kunne klare det job, jeg har. Til gengæld er der jo også lange perioder, hvor der ikke sker så meget, og hvor jeg så til gengæld kan være hjemme hos min familie døgnet rundt i ugevis. Og i andre perioder foregår de historier, jeg dækker, i Israel-Palæstinaområdet, hvor vi jo bor, så da kan jeg være hjemme næsten hver aften.

Men den her slags arbejde har helt klart en høj pris i forhold til familien og privatlivet. Det kan jeg jo se, på det store flertal af mine kolleger der ikke har kunnet få det til at fungere og er blevet skilt. Det er jeg heldigvis ikke. Og nu har vi været i stand til at få tingene til at balancere i 25 år, selvom vi naturligvis ikke altid har været tilfredse med forholdene, men jeg håber, at det fortsat lykkes at holde sammen på tingene, indtil jeg en dag går på pension. Under alle omstændigheder mener jeg, at den eneste grund til at jeg kan lave den slags journalistik, som jeg gør, er fordi min familie er så hårdfør, som den er, støtter mig og giver mig den balance i tilværelsen og perspektiv på livet, som både giver mig styrke til at klare det, men det giver også en dybde til min journalistik, som gør den værd for andre mennesker at følge med i, mener jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar